Najczęściej czytane artykuły
O Ośrodku
Kim jesteśmy?
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niesłyszących i Słabosłyszących im. Marii Grzegorzewskiej jest publiczną placówką systemu oświaty, kształcącą dzieci i młodzież z uszkodzonym narządem słuchu i mowy oraz innymi niepełnosprawnościami.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niesłyszących i Słabosłyszących w Raciborzu jest również budżetową jednostką organizacyjną Samorządu Województwa Śląskiego.
Gdzie mieści się nasza siedziba?
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niesłyszących i Słabosłyszących mieści się w Raciborzu (47-400), przy ulicy Karola Miarki 4.
W jakich typach szkół kształcimy?
Ośrodek prowadzi kształcenie w następujących typach szkół:
- Szkoła podstawowa,
- Szkoła branżowa I stopnia,
- Technikum,
- Szkoła policealna.
Czy zapewniamy całodobową opiekę nad wychowankami?
Tak. Ośrodek zapewnia wychowankom całodobową opiekę, tworząc grupy wychowawcze w budynku mieszkalnym.
Czy prowadzimy zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka?
Tak. Ośrodek prowadzi zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Jakie są warunki przyjęcia dzieci i młodzieży do naszej placówki?
Dzieci i młodzież przyjmowane są do Ośrodka na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Jakie są warunki objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju?
Warunkiem objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju jest posiadanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Jaki jest maksymalny okres pobytu wychowanka w naszej placówce?
Pobyt wychowanka w Ośrodku trwa do czasu zakończenia nauki, nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym wychowanek kończy 24 rok życia
Jakie są cele naszej działalności?
Cele ośrodka:
- praca dydaktyczna i wychowawcza ukierunkowana na dzieci i młodzież z uszkodzonym narządem słuchu i mowy oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi z wadą słuchu. W zależności od potrzeb środowiska i w miarę lokalowych oraz personalnych możliwości placówki, w Ośrodku mogą być tworzone klasy z inną orzeczoną niepełnosprawnością;
- objęcie specjalistyczną terapią dzieci z różnymi niepełnosprawnościami od urodzenia do momentu podjęcia nauki w szkole, w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka;
- bieżące monitorowanie poziomu bezpieczeństwa uczniów/wychowanków i efektów podejmowanych działań, w szczególności działań wychowawczo – profilaktycznych;
- wspieranie uczniów/wychowanków w okresie poprzedzającym opuszczenie placówki;
- współpraca ze szkołami, do których uczęszcza uczeń, w zakresie realizowania zajęć rewalidacyjnych i oddziaływań wychowawczych;
- współpraca ze szkołami ogólnodostępnymi w zakresie diagnozowania i rozwiązywania problemów dydaktyczno-wychowawczych uczniów niepełnosprawnych uczęszczających do tych szkół;
- zapewnienie specjalnych oddziaływań wychowawczych, edukacyjnych i profilaktycznych, a także działania z zakresu doradztwa edukacyjno–zawodowego;
- zapewnienie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, przy-gotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat;
- zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z zapisami zawartymi w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego i w miarę bieżących potrzeb;
- zapewnienie realizacji obowiązku szkolnego i nauki w różnych typach szkół, w tym nauczanie indywidualne.
Pod kogo podlegamy?
Organem prowadzącym Ośrodka jest Województwo Śląskie z siedzibą w Katowicach, przy ulicy Ligonia 46.
Organem nadzoru pedagogicznego dla Ośrodka jest Śląski Kurator Oświaty.